صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سوهانک، گلزار شهدا /

فهرست مطالب

سوهانک، گلزار شهدا


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399 تاریخچه مقاله

سوهانک، گلزار شهدا \ gol-zār-e šohadā-ye sowohānak \ ، یا گورستان سوهانک، گورستانی قدیمی در محلۀ سوهانک، خیابان سلمان، کوچۀ مدرسه. 
این گورستان از گورستانهای قدیمی شمیران به‌شمار می‌آید. وجود چندین درخت چنار و سرو کهن‌سال، درستی این ادعا را تأیید می‌کند. مساحت این گورستان حدود 700 مـ2 است و درختان گوناگونی ازجمله اقاقیا، چنـار، سرو، گردو، تـوت سفید، بادام و جز اینها در آن وجود دارد. در ضلع جنوب غربی گورستان، دفتر گورستان و غسالخانه واقع شده است. 
در این گورستان حدود 20 تن از شهدای انقلاب اسلامی و جنگ عراق با ایران دفن شده‌اند. 
این گورستان دارای دو درِ ورودی در کوچۀ مدرسه و کوچۀ شهید احمدعلی ازگلی است. ورودی شهید ازگلی تنها در روزهای شلوغ و پر تردد باز است، اما ورودی کوچۀ مدرسه همه‌روزه باز است. در گوشه‌ای از این گورستان و در کنار درختان کهن‌سال آن، درختی وجود دارد که در گذشته در نزد اهالی سوهانک مقدس بوده است. در بدنۀ این درخت حفره‌ای وجود داشته است که برخی از افراد این محله برای ادای نذر خود شمع در آن روشن می‌کردند. 
گورستان شهدای سوهانک متعلق به اهالی محله است و هیچ سازمان یا نهادی متصدی آن نیست؛ از این رو، هر نوع بازسازیها در این گورستان توسط افراد خیّر این محله صورت می‌گیرد. در این گورستان همه‌ساله در روز عاشورای حسینی، مراسم تعزیه‌خوانی از طرف حسینیۀ سوهانک (ه‍ م) برگزار می‌شود. 

مأخذ

 دشتی، محمدحسن (از متولیان گورستان سوهانک)، مصاحبه با مؤلف، خرداد ماه 1389. 

حسن موسوی‌زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: